Wandelen vanuit LLangollen: Cyrn-y-Brain

Offa's Dyke Path Cyrn-y-Bairn

Een prachtige, gevarieerde wandeling met hoogveen, bos en weilanden.

Aantal kilometers: 15

Aantal meters stijgen en dalen: 700

Aanbevolen kaart: OS Explorer 256

Horeca onderweg: café Ponderosa.

Moeilijk? Zorg voor een goede conditie, stevige schoenen, een warme trui en regenkleding.

Begin- en eindpunt: Rijd vanuit Llangollen naar het noorden, volg de bordjes World’s end (geen grap). Voor het veerooster is een kleine parkeerplaats.

Loop vanaf de parkeerplaats een stukje terug over de weg. Volg de bordjes van Offa’s Dyke Path (gemarkeerd met een eikeltje). Het pad voert door het bos omlaag en loopt gedeeltelijk over een puinwaaier. Dit is niet het makkelijkste stukje van de route, maar het uitzicht is fantastisch.

Offa's Dyke Path Llangollen

Vlak voor het bosje bij Llwyn Hen-parc loop je linksaf naar de Clwydian Way. Let op, het is een klein pad en pas bij het hek staat markering. Steek de weg over en blijf de Clwydian Way volgen door de weilanden.

Het pad loopt naar Ponderosa, een eetcafé met een flinke parkeerplaats en een mooi uitzichtpunt. Het café is een hotspot voor motorrijders, maar ook voor hongerige wandelaars.

Na Ponderosa volgt de Clwydian Way een stukje de Clwydian Way hikingA542. Het is leuker om kort na het café de hei op te lopen. Het eerste deel van het pad is goed te vinden, daarna is het opletten geblazen. Sla bij de kruising linksaf, en bij de volgende kruising rechts. Het pad stijgt een stukje en daalt daarna af naar de weg. Onderweg kruis je vijf kleine beekjes, soms eenvoudig te passeren, soms iets meer werk. Ga bij de weg het hek door en volg deze ongeveer twee kilometer langs een paar boerderijen. Bij Hafstod Bilscon staat een wegwijzer voor wandelaars. Sla hier rechtsaf Offa’s Dyke Path in.

Welsh sheepHet pad loopt omhoog door Llandegla Forest. In dit gebied vindt veel bosbouw plaats, maar het bos rondom het wandelpad wordt min of meer natuurlijk gehouden en is erg mooi. Let op de markering voor Offa’s Dyke Path, die zit een keer op de zijkant van een brug.

Volg Offa’s Dyke Path het bos uit, de heide op. Hier en daar zijn planken aangebracht om makkelijker door de veenprut te lopen. Sla bij de weg rechtsaf en loop terug naar de parkeerplaats.