Japanreis 2018 deel 16

Tempozan ferris wheel

Op onze laatste dag in Osaka wilden we nog wat meer van de stad zien, maar ons rondje stad draaide toch weer uit op een potje ov-nerden. En; we hebben treinreserveringen voor morgen veroverd.

Onze dagtocht begon op Shin-Osaka bij een loket. Gisteren probeerden we al bij Osaka-station reserveringen voor de trein naar Hakata te krijgen. Het meisje achter het loket sprak niet zo goed Engels, wilde niet in de problemen komen en meldde eenvoudigweg dat alle treinen vol zaten. Nou wil een shinkansen wel eens volgeboekt raken, zeker op deze lijn waar shinkansens rijden waar je met een JR railpass niet in mag, maar we vonden het een tweede poging waard.

Shin-Osaka is het shinkansen-knooppunt van de stad en hier troffen we iemand die wel behoorlijk Engels sprak. Inderdaad zat de trein vrij vol, maar als we het niet erg vonden om niet naast elkaar te zitten dan was er nog wat mogelijk. Dat vonden we prima en hebben direct de reserveringen voor de rest van de vakantie laten vastleggen.

Daarna was het tijd voor de monorail naar het Expo Park. Op dit terrein werd de World Expo van 1970 gehouden. Inmiddels is er een groot park aangelegd en is er eh… een soort amusementspark. Het geheel was vrij bizar en even later dronken we onze koffie/thee in een café met een vaag anime-thema en uitzicht op twee metershoge vechtende robots.

Tower of the Sun

Het bekendste beeld in het park is de Tower of the Sun, metershoog en vanuit de monorail en vanaf de snelweg te zien. Het ding oogt wat vreemd, op het groteske af, en maakt zichzelf daarmee tot een perfect symbool van deze stad.

In Expo City en in het park zijn een hoop attracties, vaak op redelijk vaag niveau en een paar serieus te nemen musea. Uiteraard is er een gigantisch reuzenrad, maar dat was dicht wegens wind. Het was vooral heerlijk om even in de groene beschutting van een park te lopen. We lunchten met takoyaki op een bankje in het picknickgebied.

Met een buik vol inktvispoffertjes pakten we de Hankyu line richting havengebied. Daar staat het Tempozan ferris wheel, dat wel open was. Voor de geduldigen onder ons zijn er volledig doorzichtige cabines, en dat vonden we 20 minuten rij waard. Zo vaak krijg je niet de kans om ruim honderd meter naar beneden te kijken. De rest van het uitzicht was overigens ook fantastisch.OsakaOsaka

Onder het reuzenrad zit een winkelcentrum, simpelweg omdat Japanners werkelijk overal winkelcentra bouwen. In het winkelcentrum zat een soort snackcorner waar we de gezakte takoyaki nog wat aanvulden. Lieve lezertjes, neem één ding van mij aan; de snackcorner van het Tempozan shopping centre is de ideale plek om de moderne Japanse volksaard te observeren.

We verlieten het shopping centre zonder op de foto te gaan met een twee meter hoog kunststof zeedier en pakten de metro naar een nieuw stukje ov. De Nanko Port Town Line, ook wel New Tram genaamd, is een soort people mover zonder bestuurder; het stedelijk ov van de toekomst dus. Wij fantaseerden al wat over hoge monorails door Leiden en een reuzenrad op het dak van de Treinreiswinkel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.