Inderdaad, het regende vandaag, en wel zo hard dat wij ons een museum in lieten spoelen. Maar meestal regende het niet of in elk geval net niet of net we genoten van Bergen. Terwijl ik dit schrijf ligt het volgende avontuur te wachten in de haven. Hurtigruten!
De dag begint goed met een enorm ontbijt van Anne-Helene, de b&b-eigenaresse. Zoals zoveel bewoners van de kleine houten huizen in het centrum heeft ze een b&b van een kamer groot, en de kamer is nauwelijks groter dan het bed. Ik moet zeggen dat het een erg goed bed was (zelfs mijn rug vond dat), en de oppervlakte van het ontbijt was bijna groter dan de kamer.
Goed gevoederd en gedrenkt lopen we de stad in. Omdat we nog geen genoeg hebben van de smalle straten en vrolijk geschilderde huisjes beginnen we met een stukje Nordnes, de landtong midden in de stad. Op de punt is een soort park met een totempaal (cadeautje van de inwoners van Seattle) en een uitzicht over het fjord en de stad. Alles is voorzien van een dikke laag grijze regenwolken. Je zou bijna denken de Noren daarom zo enthousiast met kleur zijn.
We lopen langs het water terug naar de binnenstad. Het openluchtzwembad heeft een bord buitenstaan met de winteropeningstijden. Op zich is zwemmen met uitzicht over het fjord een goed idee, maar we vinden een buitentemperatuur van een graad of vijf meer voor de echte liefhebbers.
Natuurlijk is het langzaam gaan regenen, daarom drinken we wat in een nogal artistiek cafeetje en lopen naar het station, waar Maurits een trein op de foto wil zetten. Er zit een wolwinkel in het station en ik ben uiteindelijk langer bezig dan Maurits. Ik heb nu wel Heel Erg mooie sokkenbreinaalden, en een voornemen dat ik deze nu eens niet kwijtraak tussen de kussens van de bank.
De regen is ongeveer wat de Noren elveregn noemen (elv = rivier, regn = regen) en onze volgende bestemming is het Scheepvaartmuseum. Geen groot museum, wel mooi en een helder verhaal over scheepvaart van vikingtijd tot nu plus een heleboel modelschepen. Tot ons plezier staat de M.S. Kong Harald er ook tussen. Daar gaan we straks mee op pad! We lunchen in het universiteitscafé, waar we als niet-studenten wat meer betalen, maar dat ons nog steeds van betaalbare en lekkere broodjes voorziet.
De voeten zijn moe, en het is nog wat vroeg om in te checken op de eerder genoemde M.S. Kong Harald, dus we besluiten nog even met de lokale tram te spelen. De kaartautomaat heeft een handige interface en spreekt diverse talen (kom daar maar eens om in, zeg, Duitsland), dus de tickets staan in een mum van tijd op onze bankpassen. Met alle tunnels heeft de tramrit meer weg van een metro, maar het geeft toch een leuk idee van niet-toeristisch Bergen. Maurits maakt zich vrolijk over Noren met te veel geld (Zwitsers materieel, elke halte een eigen melodietje en kunst in de tram), ik blijf erbij dat trams kopen die over dertig jaar nog functioneren waarschijnlijk kostenbesparing is.
Dan halen we onze rugzakken op bij de b&b en lopen tien hele minuten naar de terminal. Ha det bra Bergen, vi sees! De komende vier dagen slapen we in hetzelfde bed op de Hurtigrute. Maar voor we mogen inschepen moeten we een soort verplichte veiligheidsinstructie kijken, waarvoor een mild overspannen purser ons een zaaltje in jaagt. De gratis thee en koffiebroodjes zijn een fijne bijkomstigheid.
Wat de naam betreft; echt hurtig (snel) is deze rute niet nu we in twee uur naar Tromsø zouden kunnen vliegen, maar toen deze post- en pakketdienst in de negentiende eeuw werd ontwikkeld was het wel een snel. De Noorse kust met al haar rotsen en eilandjes in combinatie met een zeer humeurig klimaat is nou eenmaal niet zo goed bereisbaar. Nu is de Hurtigrute een soort slow travelling waar men puzzels en breimandjes beschikbaar stelt om het passagiersbestand bezig te houden, en ik schrijf dit in een zeer comfortabele relaxfauteuil met uitzicht over Bergen. We horen hier absoluut tot de jongere helft van het publiek. Maar, de Hurtigrute is zeer nadrukkelijk geen cruise. Ter illustratie schrijven ze op hun website dat je in je fleecetrui aan het diner mag aanschuiven. Dat gaan we dus maar eens uitproberen.
Voor de statistieken:
treinen: 8
boten: 2
bussen: 0
trams: 2